Tekst jest częścią poradnika dotyczącego tworzenia identyfikacji wizualnej.


Atrybuty marki zostały wzbogacone krótką definicja nawiązującą do kontekstu działania marki oraz dodatkowymi zestawami cech uzupełniających. Ich celem jest opisanie założeń strategicznych komunikacji oraz pomoc w odpowiedzi na pytania:

  • Kim jesteśmy?
  • Jacy jesteśmy?
  • Jak się zachowujemy?

W skrócie marka Harpagan to:

  • kumpel, z którym świetnie spędza się czas;
  • jajcarz, z którym nigdy nie jest nudno;
  • intrygująca i barwna postać, którą chce się poznać;
  • czasem łobuziak, który jedzie po bandzie;
  • rzemieślnik, który zna się na swojej robocie i dobrym piwie.

Design principles

Z atrybutów marki bezpośrednio wynikają założenia dotyczące kierunku identyfikacji wizualnej. Dają one podstawę do podejmowania decyzji w trakcie projektowania oraz pomagają oceniać rozwiązania wizualne w późniejszych etapach.

Ma być z jajem

  • musi być zabawnie, dowcipnie i energetycznie
  • może być zaskakująco lub abstrakcyjnie (a czasem nawet irracjonalnie)
  • może być lekko chaotycznie

Ma być intrygująco i z pazurem

  • to nie może być nudne i zwykłe
  • Harpagan to postać, ma ciekawić oraz intrygować przez co dać odpowiedni poziom wyróżnienia (np. wyraziste barwy, nietypowe połączenia)
  • całość powinna mieć lekki pazur ale bez agresywności, nie może być ciężkie w odbiorze

Ludzki wymiar piwa i piwowarstwa jako rzemiosła

  • to co robimy ma mieć pozytywny i otwarty przekaz (kumpelsko i po ludzku)
  • nie możemy być ekstremalni i jechać zbytnio po bandzie
  • pokazujemy ludzkie oblicze i rzemiosło (znany piwowar, ludzie z branży, zdjęcia przy warzeniu, składniki itp.)

OPIS ATRYBUTÓW MARKI

Kumpel

Każdy czuje się świetnie w jego towarzystwie.

  • Można z nim pogadać o wszystkim, najchętniej przy piwie.

  • Zawsze można na niego liczyć.

Cechy:

  • towarzyski, pozytywny, wyluzowany
  • otwarty, solidny, bezpośredni, pomocny

Rola w komunikacji:

  • Przekłada się na wasze relacje z odbiorcami (luźny, kumpelski ton komunikacji). W rozwiązaniach wizualnych ma lekko złagodzić przekaz pozostałych atrybutów (nie chcemy być zbyt ekstremalni)

Jajcarz

Gotowy na przygodę, z nim nigdy nie jest nudno.

  • Patrzy na świat z przymrużeniem oka.

  • Rozdaje pozytywne wibracje i rozsiewa wokół siebie odrobinę chaosu.

  • Pełny energii, nie może usiedzieć na miejscu.

Cechy:

  • zabawny, energetyczny, zaskakujący,
  • abstrakcyjny, optymistyczny, spontaniczny, lekko chaotyczny, czasem irracjonalny,

Rola w komunikacji:

  • To co robimy ma być z jajem, więc nie może być nudne i zwykłe. Ten ważny element komunikacji przełoży się na historie/zawartość etykiet jak również sposób komunikacji z odbiorcami (żartobliwy ton, śmieszne konkursy i eventy itp).

Intrygujący

Jest barwną postacią.

  • Łatwo rozpoznać go w tłumie.
  • Opowiada takie historie, że buty spadają.

Cechy:

  • wyrazisty, barwny, nietuzinkowy,
  • sprytny, łebski, inteligentny, obdarzony wyobraźnią, ciekawy, osobliwy, łamie konwencje

Rola w komunikacji:

  • Zapewni lepsze wyróżnienie zarówno wizualnie (stylistyka do przemyślenia) jak i w innych środkach komunikacji (ciekawe historie, nietypowe gadżety, konkursy, eventy)

Łobuziak

Nie zawsze jest “grzecznym chłopcem”.

  • Nie boi się kontrowersji i czasem jedzie po bandzie.

  • Nie jest jednak bezczelny i ordynarny.

Cechy:

  • zadziorny, pewny siebie, odważny,
  • ryzykancki, nieustępliwy, zawadiaka, impulsywny, silny

Rola w komunikacji:

  • Pomoże nadać całości lekki pazur, zarówno od strony wizualnej jak i w innych środkach komunikacji.

Rzemieślnik

Znamy się na swojej robocie i piwie.

  • Jesteśmy ludźmi z krwi i kości.
  • Działamy z pasji do kraftu.

Cechy:

  • ludzki, personalny, jakość
  • bliskość, dbałość, pasja

Rola w komunikacji:

  • Doda kontekst do działalności i pomoże pokazać ludzkie oblicze: znany piwowar, ludzie z branży (np. wasze zdjęcia przy warzeniu, składniki itp.)

Ton komunikacji

  • kumpelski
  • żartobliwy i z dystansem do siebie
  • entuzjastyczny

Wywoływane emocje

  • Ludzie darzą nas sympatią.
  • Wywołujemy uśmiech na twarzy.
  • Gdzie się nie pojawimy wywołujemy podziw i ekscytację, a czasem nawet lekką zazdrość.

Zobacz pełne case study projektu


Tomasz Maciąg | Managing Partner | Strategy and UX Lead @Fuse Collective